Kolejka Wąskotorowa w Rudach
Wspaniałe miejsce dla małych i dużych miłośników kolejek!
Idealne aby złapać ciepłe promienie jesiennego słońca!
Kolejka wąskotorowa w Rudach oraz wszystkie dodatkowe eksponaty zachwycają oldschool-owym stylem. Można się przenieść w czasy kolei parowych i pokazać dzieciakom jakie „kiedyś” jeździły Pendolino 🙂
Historia kolei wąskotorowej w Rudach
Kolej w Rudach Wielkich pojawiła się 25 marca 1899 roku. Pierwszym etapem było oddanie do użytku linii wąskotorowej, prowadzącej z Gliwic przez Nieborowice o długości 23,51 km.
Natomiast ostatni fragment linii, budowanej etapami doprowadzono do Plani (obecnie Płoni) – dzielnicy Raciborza 17 maja 1903 roku.
Cała trasa z Gliwic do Raciborza liczyła łącznie 51 km.
W tamtych czasach był to najwygodniejszy środek komunikacji pasażerskiej na trasie Gliwice–Racibórz. Podróż tą trasą zajmowała ponad 2 godziny.
Kolej wąskotorowa, mimo że czas jazdy miała porównywalny do podróży normalnotorowym pociągiem osobowym, to obsługiwała dodatkowo 10 miejscowości (m.in. Bojków, Nieborowice, Pilchowice, Stanice, Rudy, Szymocice, Nędzę i Babice) pozbawionych do tej pory sprawnej komunikacji.
W latach 1949-1963 liczba przewozów nie spadała poniżej 1 miliona a rekord zanotowano w 1954 r. kiedy przewieziono 1 834 400 pasażerów. Stację w Rudach Wielkich, zlokalizowano w samym środku trasy z Gliwic do Raciborza i była ona największa na całej linii. Znalazły się tam warsztaty naprawcze taboru, tory postojowe dla wagonów i lokomotyw, punkt obrządzania parowozów i trójkąt torowy do ich obracania. Główny budynek dworcowy to dwupiętrowy obiekt z poddaszem.
Dzisiaj możemy zwiedzić to, co pozostało po dawnej kolei czyli sześciokilometrowy odcinek ze Stanicy przez Rudy do Paproci i obiekty z układem torowym w Rudach.
Cała linia kolejowa z Gliwic do Raciborza Markowic została wpisana do wojewódzkiego rejestru zabytków i od 1 marca 1993 r. jest chroniona prawem.
Zdjęcia z roku 2011 ! Jeśli ktoś ma bardziej aktualne zachęcam do dodania!
Komentarze (0)